Verkstedet er dessverre stengt i eksamensperioden og juleferien. Vi vil åpne igjen i Januar. Kom gjerne tilbake da.
Arkademaskin - In the making

Arkademaskin - In the making

17. mars 2019 21:29

Lest 769 ganger

Vi bygger en utradisjonell arkademaskin!

VI fortsetter vår ukentlige utrulling av artikler fra de forskjellige gruppene ved hackerspace denne uken med et prosjekt fra prosjektgruppen til hackerspace. Prosjektgruppen til hackerspace gjennomfører en rekke prosjekter som varierer fra år til år. Høsten 2018 ble det startet opp fire forskjellige prosjekter som drives av egne grupper som en del av prosjektgruppa:

  • Arkademaskin

  • Brettspill

  • Mobilspill

  • PC-spill

Alle fire gruppene får til sin tid en artikkel her, men denne uken er det vi i Arkademaskingruppa som får presentere hva det er vi holder på med.

Så som navnet på prosjektet vårt tilsier, bygger vi i arkademaskingruppa en arkademaskin, men en litt spesiell arkademaskin blir det dog. Vi bygger en noe utradisjonell arkademaskin med et 61 tangents piano som primær input, og muligheten til å ha flere andre utbyttbare “plugin” kontrollere for mer tradisjonelle og utradisjonelle kontrollere som kan brukes med andre spill og emulatorer, som på tegningen over er illustrert med den lyse boksen som stikker ut i front. Vi ønsker med dette systemet å gjøre det mulig å spille mange klassiske arkadespill, samt også å oppfordre til å utvikle egne spill til arkademaskinen for bruk med et bredere spekter av kontroller, og har en kraftig pakke med hardware som en del av maskinen som det er mulig å ta i når man utvikler egne spill. Arkademaskinen har 40” 4K UHD tv som drives fra en Linuxmaskin med blant annet et RTX2070 for de som ønsker å lage tyngre grafiske spill til maskinen, som ville vært utover det man kunne forvente av en klassisk arkademaskin.

 

Siden vi tross alt bygger en arkademaskin med et piano som input kontroller har vi bestemt oss for også å gi kabinettet til arkademaskinen en form som minner om et piano mens det fortsatt bærer preg av å være en arkademaskin. For tiden jobber vi med å lage rammen til maskinen ut fra treverket som er igjen etter at Escape rommet ble revet tidligere i vinter, og rammen skal senere bekles med kryssfinerplater og vi tenkt å behandlet overflaten på slutten av prosjektet for å gi et pent utseende på maskinen.

Det er ikke alltid like lett å bestemme hva som skal med og hva som bør skrapes på et så åpent prosjekt som en arkademaskin, derfor har vi valgt å åpne for alt. Maskinen vil nemlig ha støtte for generelle utvidelser plugget inn foran på maskinen, så om noen ønsker å legge til en superfancy 6DoF joystick eller en absurd eksperimentell kontroller er det bare å begynne å bygge.

All spesifikasjon for utvidelser ligger åpent på github, og guider vil bli skrevet når alle delsystemene er ferdige.

 

Noe av det artigere med å lage en maskin fra bunnen av er den komplette kontrollen man får over hvert enkelt lite delsystem, et godt eksempel på dette er navigasjonstastene for menyene.

Det er sjelden pent med eksponerte knapper, så hvorfor ikke bygge det inn under kledningen? Vi har derfor designet vårt eget kretskort med kapasitive knapper for å navigere i maskinens menysystem. Kortet som har blitt designet er flatt på en side for enkel montering og kan programmeres til å gi ut data over I2C buss som mottas til datamaskinen til arkademaskinen.

Prototyper vi har gjort med sammenlignbare plater har fungert gjennom opptil 2 cm kryssfiner.

 

Også som en del av prosjektet skal vi skal lage noen små spill for arkademaskinen som bruker pianoet som eksempel og inspirasjon for andre å lage flere spill rundt dette senere. Men for øyeblikket har spill lagingen latt vente litt på seg siden de fleste av oss på prosjektet er fokusert på bygge selve maskinen for øyeblikket, og det er veldig spennende å se maskinen begynner å ta form og gleder oss til å vise fram mere av dette prosjektet etter hvert som det blir til.

Benjamin Benjaminsen, Leder for Arkademaskingruppen